En kort (?) oppsummering om Digitalt Produktpass (DPP)

Det digitale produktpasset (DPP) er en sentral del av forslaget i COM(2022) 142 final, som senere ble vedtatt som forordning (EU) 2024/1781. DPP har som mål å forbedre produktinformasjon, sporbarhet og bærekraft gjennom en digital løsning.

Her er en oppsummering av de viktigste punktene rundt DPP.

Hovedformål med Digitalt Produktpass (DPP)

  • Øke transparens: Gir forbrukere, myndigheter og næringsliv tilgang til nøkkelinformasjon om produkters sammensetning, opprinnelse, holdbarhet, reparerbarhet og resirkulerbarhet.

  • Forbedre sporbarhet: Hjelper myndigheter med å kontrollere etterlevelse av miljø- og sikkerhetskrav.

  • Støtte sirkulær økonomi: Gjør det lettere å reparere, gjenbruke og resirkulere produkter ved å gi relevant informasjon om materialer og design.

  • Redusere grønnvasking: Gir mer pålitelig informasjon om produkters miljøpåvirkning for å unngå villedende markedsføring.

Hovedinnhold i DPP

  • Produktidentifikasjon: Unik produktkode som gjør det mulig å spore et produkts opprinnelse og livssyklus.

  • Material- og kjemisk innhold: Informasjon om hvilke materialer og stoffer produktet inneholder, inkludert potensielt skadelige kjemikalier.

  • Reparasjons- og resirkuleringsinstruksjoner: Veiledning for hvordan produkter kan repareres, demonteres og resirkuleres.

  • Bærekraftige egenskaper: Inkluderer data om energieffektivitet, karbonavtrykk, forventet levetid og andre miljøaspekter.

  • Samsvarsdata: Bekreftelse på at produktet overholder EUs regelverk for økodesign, kjemikaliebruk og resirkulering.

Teknologiske aspekter

  • Tilgjengelighet via QR-kode eller RFID: Forbrukere og bedrifter kan skanne en kode for å få tilgang til oppdatert produktinformasjon.

  • Standardisert format: EU vil fastsette felles tekniske standarder for hvordan DPP-data skal organiseres og lagres.

  • Sikring av data: Dataene må være sikre, autentiske og i samsvar med personvern- og cybersikkerhetskrav.

Påvirkning på næringslivet

  • Obligatorisk for utvalgte produkter: DPP vil gradvis bli innført for ulike produktkategorier (f.eks. batterier, elektronikk, tekstiler).

  • Krav til produsenter og importører: De må samle inn og lagre relevante data samt sørge for at informasjonen er oppdatert.

  • Sanksjoner ved manglende etterlevelse: Bedrifter som ikke følger kravene kan møte sanksjoner, bøter eller salgssperrer innenfor EU.

Neste steg

  • EU-kommisjonen utvikler detaljerte retningslinjer for hvordan DPP skal implementeres på produktnivå.

  • Overgangsperiode for bedrifter før kravene blir fullt ut håndhevet.

  • Mulig utvidelse til flere produktkategorier over tid.

DPP er en del av EUs innsats for å fremme bærekraftige produkter og sirkulær økonomi, samtidig som det gir mer informasjon til forbrukere og tilsynsmyndigheter.

Tidslinje for CPR-2024 (Byggevareindustrien) (Construction Product Regulation)

Prioritering av produktfamilier i byggevareindustrien med tanke på utarbeidelse av harmoniserte standarder som igjen er førende for når DPP blir obligatorisk. (februar 2025)

For mer informasjon om Digitalt Produktpass og feed PIM kontakt salg@isys.no

Forrige
Forrige

Møt vår partner: Maksimer

Neste
Neste

iSYS er medlem av ECO Platform – Innovativ samarbeid for bærekraftige løsninger