Digitalt Produktpass i feed PIM

Digitalt Produktpass: Hvordan nye EU-krav påvirker deg – og hvordan feed®  PIM hjelper deg å oppfylle dem

I takt med EU’s økende fokus på bærekraft og sirkulær økonomi, introduseres stadig strengere krav til dokumentasjon og sporing av produkter. Et av de mest banebrytende tiltakene er Digitalt Produktpass (Digital Product Passport, DPP), en sentral del av EUs strategi for å redusere miljøpåvirkning og fremme transparens i verdikjeden.

EU-kommisjonen jobber med å etablere løsning for DPP som skal være klart i 2026. 18 måneder etter, vil Digitalt Produktpass være obligatorisk for alle produkter som krever CE merking under den nye byggevareforordningen (CPR). Dette betyr at alle som produserer, importerer eller selger produkter i EU, må kunne levere omfattende og korrekt informasjon om produktene sine gjennom hele livssyklusen. Dette stiller høye krav til datastruktur, håndtering og systemer.

Hva er Digitalt Produktpass?

Digitalt Produktpass er en digital løsning for å samle og dele informasjon om et produkts innhold, opprinnelse, produksjon, vedlikehold og gjenbruk. Passet følger produktet fra produksjon til gjenvinning og inkluderer blant annet:

  • Unike identifikatorer

  • Samsvarserklæring (Declartion of Performance and Conformity, DoPC) 

  • Miljødokumentasjon

  • Generell produktinformasjon

  • Bruksveiledning og sikkerhetsinformasjon

  • Teknisk dokumentasjon

  • Annen lovpålagt dokumentasjon

Formålet er å gi forbrukere, entreprenører og myndigheter enkel tilgang til informasjon, slik at de kan ta bedre og mer bærekraftige beslutninger.

Skisse for Digitalt produktpass satt i system.

Hvordan vil dette påvirke din virksomhet?

De nye kravene innebærer at selskaper må ha full kontroll på produktdata og dokumentasjon, og kunne tilpasse seg et stadig mer detaljert rapporteringsregime. Manglende overholdelse kan føre til:

  • Sanksjoner og bøter

  • Tap av markedsadgang i EU

  • Redusert konkurranseevne

Å møte disse kravene uten riktig verktøy kan bli både tidkrevende og kostbart. Dette er hvor feed  PIM kommer inn som en nøkkelløsning.

feed®  PIM og Digitalt Produktpass

Hos iSYS har vi allerede startet arbeidet med å forberede oss for Digitalt Produktpass i feed®  PIM. Målet er å gjøre det enklere for våre kunder å oppfylle de nye kravene, uten ekstra kompleksitet. Vi ønsker å gjøre hverdagen for produktansvarlige så oversiktlig og enkel som mulig i feed® PIM.

Med feed® PIM kan du:

  1. Samle og strukturere data: feed® PIM fungerer som en sentral database hvor all produktinformasjon kan lagres og oppdateres for å forenkle datafangst til DPP.

  2. Integrere med andre systemer: Våre API-er gjør det enkelt å koble informasjonen til både myndigheters rapporteringsplattformer og interne systemer.

  3. Effektivisere arbeidsflyten: Med automatiserte prosesser sparer du tid og reduserer risikoen for feil.

Hvorfor velge feed® PIM?

Med over 25 års erfaring i utvikling av løsninger for produktinformasjon og integrasjoner tilbyr iSYS med feed® PIM en fremtidsrettet løsning for bedrifter i alle størrelser. Vårt fokus på brukervennlighet, fleksibilitet og skalerbarhet gjør at du kan møte morgendagens krav allerede i dag. Vi jobber kontinuerlig med å holde oss oppdatert og styrke vår kompetanse på det som skjer av nye krav i forbindelse med EU's regelverk og EU’s grønne vekststrategi (The Green Deal).

Er du klar for fremtiden?

Teamet i iSYS er her for å hjelpe deg gjennom endringene som kommer. Med feed® PIM vil du stå bedre rustet til å møte EUs krav – og samtidig styrke din posisjon som en bærekraftig og ansvarlig aktør i markedet.

Forrige
Forrige

CTM Lyng AS velger feed som PIM-løsning

Neste
Neste

Aneo Vind med InStock WMS som lagerstyringssystem