Digitalt Produktpass (DPP) Guide 2025

Introduksjon

Ettersom verden beveger seg mot en mer sirkulær og bærekraftig økonomi, har behovet for større åpenhet i produktets livssyklus blitt stadig tydeligere.

Digitalt Produktpass (DPP) er et viktig steg for å gjøre omfattende produktinformasjon tilgjengelig gjennom hele verdikjeden.

Denne guiden vil utforske grunnleggende aspekter ved DPP, dets fordeler, implementeringsstrategier og samsvar med regulatoriske rammeverk.

Flere regulatoriske rammeverk støtter innføringen av Digitalt Produktpass:

  • EUs grønne giv (EU Green Deal): Tar sikte på å implementere DPP på tvers av bransjer for å øke bærekraften.

  • Handlingsplan for sirkulær økonomi (CEAP): Oppmuntrer bedrifter til å forbedre produktlivssyklusforvaltning.

  • Utvidet produsentansvar (EPR): Krever at produsenter håndterer produkters sluttfase på en ansvarlig måte.

  • Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR): Regulerer designkrav for bærekraftige produkter.

Overholdelse av disse reguleringene sikrer at bedrifter ligger i forkant av bærekraftstrender og unngår sanksjoner.



Hva er et Digitalt Produktpass?

Kort fortalt er et Digitalt Produktpass (DPP) et verktøy for å samle, lagre og dele informasjon om et produkt gjennom hele dets livssyklus. Du kan se på det som en digital tvilling av produktet som inneholder:

  • Unik identifikasjon

  • Hvor produktet kommer fra

  • Hvilke materialer som er brukt

  • Miljøpåvirkning og karbonavtrykk

  • Hvordan produktet kan repareres, resirkuleres eller avhendes

Denne informasjonen vil være tilgjengelig via en digital bærer, for eksempel en QR-kode, koblet til produktet gjennom en unik identifikator. Ved å skanne koden får forbrukere, bedrifter og myndigheter tilgang til en digital plattform med all nødvendig produktinformasjon.

Eksempel på digital bærer for DPP:

  • QR-koder – En enkel og kostnadseffektiv måte å gi produktinformasjon via skanning.

  • RFID-brikker – Tillater kontaktløs identifikasjon og kan lagre mer informasjon enn en QR-kode.

  • NFC (Near Field Communication) – Brukes for interaktiv informasjonsdeling mellom produkter og enheter.

  • Strekkoder - Enkel og kostnadseffektivt, begrenset informasjonsmengde


Hvilke produkter trenger DPP?

DPP vil gjelde for de fleste fysiske produkter solgt på EU-markedet, med noen unntak. Dette betyr at bedrifter utenfor Europa som ønsker å selge produkter i EU, også må følge de nye kravene.

Vil alle produkter kreve DPP?

Nei, kun produktgrupper der det er fastsatt informasjonskrav i ESPR gjennom produktspesifikke delegerte rettsakter vil kreve et Digitalt Produktpass (DPP). Det er også mulig at enkelte komponenter av et produkt, som for eksempel batterier, har et DPP, mens hovedproduktet ikke har det.

I tillegg kan EU-kommisjonen gi unntak fra DPP-kravet dersom andre EU-lover allerede inneholder systemer for digital informasjonsformidling som oppfyller målene til DPP, som

  • Sikrer at aktører i verdikjeden enkelt kan få tilgang til og forstå produktinformasjon som er relevant for dem.

  • Lettere legger til rette for at nasjonale myndigheter kan verifisere at produkter er i samsvar med gjeldende regler.

Hvem har ansvaret for DPP?

Det er den økonomiske operatørens ansvar å sørge for at produkter som selges i EU, følger alle ESPR-regler, inkludert kravene til Digitalt Produktpass. Men hvem er egentlig en økonomisk operatør? Det er den som introduserer produktet på markedet i EU. Dette betyr at operatøren ikke alltid er produsenten, men kan være merkevarer som Nike eller Zara, eller forhandlere som Europris og netthandelsplattformer som Komplett.


Hva må inkluderes i Digitalt Produktpass?

Selv om de spesifikke kravene til DPP ennå ikke er fullstendig definert før EU-kommisjonen utsteder detaljerte retningslinjer for hver produktkategori gjennom delegerte rettsakter (Delegate Acts). Har vi en oversikt over grunnleggende informasjon som sannsynligvis vil kreves.

Produktidentifikasjon

  • Unikt ID-nummer for hvert produkt

  • Global handelsidentifikasjonsnummer (ISO/IEC-standard eller tilsvarende)

  • Relevante varekoder, for eksempel TARIC-koder

Produktdetaljer

  • Informasjon om produsent og importør

  • Produksjonssted og opprinnelsesland

  • Materialkomposisjon, inkludert eventuelle resirkulerte eller farlige stoffer

  • Produksjonsprosess, inkludert energiforbruk og miljøpåvirkning

  • Bruksanvisninger, garantivilkår og sikkerhetsinformasjon

Sikkerhet og samsvar

  • Dokumentasjon som bekrefter at produktet oppfyller EU-standarder

  • Informasjon om eventuelle farlige eller regulerte stoffer

  • Obligatoriske sertifikater, som samsvarserklæring, teknisk dokumentasjon og konformitetssertifikater

Miljøavtrykk

  • Data om karbonavtrykk, avfallsgenerering og produktets totale miljøpåvirkning gjennom livssyklusen

  • Informasjon om energiforbruk og utslippsrapportering

  • Eventuell miljødeklarasjon (EPD - Environmental Product Declaration)

  • bærekraftssertifiseringer som ISO 14001, EU Ecolabel, med mere.

Livssyklusinformasjon

  • Instruksjoner for reparasjon eller gjenbruk av produktet

  • Veiledning for resirkulering eller trygg avhending

  • Informasjon om hvordan produktet bør håndteres ved slutten av livssyklusen

Når må vi ta i bruk DPP?

Innføringen av Digitalt Produktpass vil skje i faser, der ulike bransjer gradvis tar det i bruk til forskjellige tidspunkter. Selv om den eksakte tidslinjen ennå ikke er fastsatt, vet vi følgende:

  • Sen 2025 - tidlig 2026: EU-kommisjonen forventes å publisere de første delegerte rettsaktene. Disse vil spesifisere kravene for ulike produktkategorier.

  • Q2 2025: Den første ESPR-arbeidsplanen vedtas. Planen vil definere prioriterte tiltak, sektorer og tidslinjer for implementering av ESPR, inkludert DPP for bransjer som tekstil.

  • 18 måneder etter publisering av en produktkategori sin delegerte rettsakt: Bedrifter får en overgangsperiode før DPP blir obligatorisk for den aktuelle kategorien.

  • Februar 2027: Batterier blir den første produktgruppen med obligatorisk DPP. Alle batterier over 2 kWh (brukt i elbiler og industrielle applikasjoner) må ha et DPP.

  • Deretter: Tekstiler og bildekk er de neste sektorene som får krav om DPP, etterfulgt av byggematerialer og elektronikk, der kravene forventes å være på plass innen 2030.

Se figur  nedenfor for en tentativ tidslinje (kilde: CIRPASS-2).

Hvordan forberede seg til DPP?

Steg 0: Start Nå!

Digitalt Produktpass er på vei, og bedrifter som starter forberedelsene nå vil ha en smidigere overgang når tiden kommer. Men hvor begynner man? Her er våre anbefalinger for hvordan du kan forberede deg og bli DPP-klar:

Steg 1: Bli kjent med reglene

  • Forstå regelverket: Som nevnt er DPP en del av ESPR og et krav under et bredere bærekraftsrammeverk. Det er viktig å forstå hvilke andre krav du må oppfylle for ESPR.

  • Hold deg oppdatert på delegerte rettsakter: Harmoniserte standarder (hEN) som skal etableres for aktuelle produktgrupper vil definere den nøyaktige informasjonen bedrifter må oppgi basert på produkttype, samt når DPP blir obligatorisk. DPP blir obligatorisk 18 måneder etter at hEN for produkttypen er publisert.

  • Kjenn tidslinjen for innføring: Batterier vil være den første produktgruppen som krever DPP, etterfulgt av tekstiler, byggematerialer og elektronikk.

Steg 2: Evaluer hvordan bedriften ligger an

  • Kartlegg forsyningskjeden: Kontakt dine leverandører, produsenter og logistikkpartnere for å se hvilke miljødata du allerede har tilgang til, og hvor det er mangler.

  • Skap oversikt over din dataflyt: Spor produktinformasjon fra råmaterialer til slutten av livssyklusen for å sikre transparens.

  • Sjekk teknologiinfrastrukturen din: Kan dine eksisterende systemer håndtere DPP, eller trenger du oppgraderinger? Systemer som PIM-programvare som f.eks. feed® kan gjøre overgangen til DPP enklere.

Steg 3: Definer din strategi

  • Hva er ditt mål? Er fokuset kun på samsvar, eller ønsker du å utnytte DPP for forretningsmuligheter som økt merkevarebygging og kundeengasjement? Er du en leverandør vil det å tilby DPP på dine produkter bli ekstremt viktig i markedsføring og anbud.

  • Sørg for at produktdataene dine er i orden: Sørg for at dataene er nøyaktige, strukturert og lett tilgjengelige i et sentralisert system som en PIM.

  • Se på verdikjeden din: Kan dine leverandører levere påkrevd informasjon, få inn krav til ESG data i kontrakter og leverandørvalg

  • Bruk data til å forbedre dine prosesser: Nødvendig informasjon for ESG rapportering kan avdekke “hotspots” og forbedringspotensial i deres produksjon og prosesser. Bruk dette til å effektivisere og forbedre driften.

Steg 4: Velg riktig teknologi og innhent data

  • Start datainnsamling og verifisering

  • Identifiser og kartlegg datapunktene Hva har dere i dag, er kvaliteten god nok og hva mangler.

  • Gjør en gap-analyse: Sammenlign eksisterende data med fremtidige krav og etabler prosesser for datakvalitet og validering.

  • Invester i automatisering: Bruk av et PIM-system med gode integrasjonsmuligheter kan hjelpe med å standardisere og effektivisere håndteringen av produktdata.

  • Tenk på interoperabilitet: DPP må kunne integreres med eksisterende systemer for sømløs datautveksling.

Steg 5: Engasjer interessenter

  • Samarbeid internt: DPP omfavner mye og krever involvering i alle ledd. Involver IT, kontrollører og forsyningskjede-team for å sikre en enhetlig strategi.

  • Jobb med eksterne partnere: Leverandører, myndigheter og bransjeorganisasjoner kan bidra til "best-practice".

  • Involver forsyningskjeden: Begynn å samle inn data og sørg for at alle drar i samme retning. Dette er spesielt viktig for aktører utenfor EU, da de kanskje ikke er kjent med DPP.

Steg 6: Forbered deg på potensielle utfordringer

  • Ikke undervurder kompleksiteten: Implementering av DPP er en langsiktig prosess som krever strategisk planlegging.

  • Øk fokus på datakvalitet og sikkerhet: Du er ansvarlig for at informasjonen du oppgir er korrekt, her er det viktig med sentraliserte data som f.eks. i PIM for enklere få oversikt og kontroll.

Mye er fortsatt ikke på plass, både teknologisk og ikke minst standarder som definerer datakrav med tanke på DPP-utrullingen, men det er viktig å starte jobben med å styrke bærekraftsarbeidet sitt og samle dokumentasjon. Dette er en stor endring som krever tid og planlegging – jo tidligere du starter, desto bedre!

Hvordan feed® PIM fra iSYS kan hjelpe deg med DPP

For å implementere et Digitalt Produktpass effektivt, kreves det en robust plattform for datainnsamling, administrasjon og distribusjon. feed® PIM fra iSYS er en avansert løsning for produktinformasjon som kan hjelpe bedrifter med å oppfylle DPP-kravene på en smidig og effektiv måte.

Fordeler med feed® PIM i DPP-implementering

  • Sentralisert databehandling: feed® PIM samler all produktinformasjon på ett sted, noe som sikrer nøyaktighet og enkel oppdatering.

  • Samle dine dokumenter i feed®: Brukermanualer, Eco-labeling, EPD, FDV, sertifiseringer og andre lovpålagte produktdokumenter som skal inn i DPP samlet ett sted.

  • Automatisert dataflyt: Plattformen muliggjør automatisk synkronisering av produktdata mellom systemer, leverandører og partnere via moderne og sikre API.

  • Effektiv distribusjon: Systemet lar deg enkelt dele DPP-informasjon med kunder, myndigheter eller digitale plattformer

  • Integrasjon med eksisterende systemer: feed® PIM kan kobles til ERP, e-handelsplattformer og andre IT-løsninger for en sømløs informasjonsflyt.

  • feed® PIM er skalerbar: passer for både små bedrifter og store konsern med en oversiktlig og ikke minst hyggelig pris.

Ved å bruke feed® PIM fra ISYS, kan bedrifter sikre at all nødvendig produktinformasjon er korrekt, oppdatert og lett tilgjengelig for alle interessenter og sikre at krav til dokumentasjon for Digitalt Produktpass er på plass.

Etter hvert som bransjer omfavner digital transformasjon, vil DPP bli en nødvendighet for bærekraft, transparens og forbrukerengasjement. Myndigheter og bedrifter må samarbeide for å etablere universelle standarder og sikre sømløs adopsjon globalt.

Ved å implementere Digitalt Produktpass sikrer bedrifter ikke bare samsvar med reguleringer, men oppnår også en konkurransefordel i et raskt utviklende marked.

Er du klar for å omfavne fremtiden? 

Vi i iSYS ønsker å hjelpe dere med gode løsninger og kompetanse.

Ta kontakt med oss for mer informasjon og demo av våre løsninger salg@isys.no

Odd-Inge Hansen - feed® PIM Customer Success

oih@isys.no

Neste
Neste

TECCON AS velger feed PIM for effektiv produktdatahåndtering og integrasjon med EFO-basen